– Ergonomiczna pozycja siedzenia.

– Dlaczego źle siedzimy za kierownicą?

– Zaplanuj długą podróż i pamiętaj o przerwach!

– Pod koniec trasy się rozluźnij!

– Kobiety w ciąży są mobilne!

 

 

Ergonomiczna, czyli wygodna pozycja siedzenia

Auto

Wiele jest kierowców zawodowych, handlowców, a także podróżujących w dalekie trasy, którzy mogą doświadczyć szeregu problemów układu mięśniowo-szkieletowego, w tym bólu pleców, szyi, ramion i nóg. Jak temu zaradzić i jednocześnie zwiększyć komfort i bezpieczeństwo jazdy?

Jeździmy siedząc odpowiednio daleko od kierownicy! Prawidłowa pozycja za kierownicą daje bardzo potrzebną kierowcy swobodę ruchów i możliwość błyskawicznej reakcji. Pozwala to uniknąć wielu wypadków.

Prawidłowa pozycja za kierownicą (rys. 1):

1- bardzo silne przywarcie plecami do oparcia;

2- kąt rozwarcia ramienia i przedramienia 120°-140°, kierowca powinien móc położyć nadgarstki na szczycie kierownicy bez odrywania pleców od oparcia;

3- „wgłębienie się” w fotel, by punkt ciężkości całego ciała kierowcy, łącznie z rękami i nogami, znajdował się na siedzeniu;

4- kierownica nie może stanowić punktu podparcia i należy ją trzymać lekko i pewnie oburącz. (lewa ręka między godz. 8 i 10, prawa godz. 2 i 4;

5- pasy bezpieczeństwa ratują życie! Pas biodrowy powinien leżeć nisko na biodrach, a pas ramienny przechodzić pomiędzy klatkę piersiową;

6- zagłówek ustawić na wysokości szczytu głowy- aby głowa była oparta o niego i w pionie.

Pamiętaj! Cały ciężar musi spoczywać na siedzeniu, a nie na nogach. Nogi (jak i ręce) powinny być zupełnie swobodne, nieobciążone.

 

Rys. 1. Prawidłowa pozycja siedzenia

Auto2

 

Dlaczego źle siedzimy za kierownica?

Uczymy się źle, naśladujemy błędy innych i wpadamy w nawyki, których bardzo trudno się pozbyć!

Większość osób jeździ, siedząc zbyt blisko kierownicy, albo zbyt się ku niej pochylając. Te błędy w pozycji mogą spowodować fatalne konsekwencje w postaci braku swobody ruchu rąk w momentach, kiedy jest ona błyskawicznie potrzebna.

Kto się do tego od początku nie przyzwyczaił i siedzi zbyt blisko kierownicy, która może nawet opiera się mu o brzuch, będzie także doświadczał dyskomfortu, bólu ramion, krzyża.

Czasami można usłyszeć, że na długich trasach można siedzieć daleko od kierownicy, ale w mieście jest to bardzo wygodne. Nieprawda- nigdy, w żadnych warunkach jazdy, nie należy siedzieć blisko kierownicy.

Dlaczego, aż tylu kierowców prowadzi samochód w pozycji nieprawidłowej?

– Chęć usadowienia się jak najbliżej kierownicy i pedałów, co daje złudzenie większej pewności i łatwości wykonywania manewrów.

– Możność poprawienia widoczności zarysu przodu wozu, co wielu początkującym wydaje się niesłychanie ważne.

– Naśladowanie kierowców, którzy według obserwacji i oceny nowicjusza właśnie tym sposobem doskonale prowadzą samochód.

 

Auto3

Zaplanuj długą podróż i pamiętaj o przerwach!

Aby uniknąć zmęczenia podczas długiej trasy, zaplanuj uważnie swoją podróż i pamiętaj o regularnych przerwach. Rekomendowane jest 15 min. przerwy po 2 godz. jazdy. Podczas przerwy wskazany jest krótki spacer i kilka ćwiczeń rozciągających (rys. 2)

Rys. 2 Ćwiczenia rozciągające w przerwach na długiej trasie

Auto4

 

Pod koniec trasy się rozluźnij!

Po zgaszeniu silnika, możesz zrobić kilka krótkich ćwiczeń siedząc jeszcze w aucie, aby rozluźnić mięśnie, które były napięte podczas jazdy. (4 ćwiczenia, tylko 5 min!)

– Barki- krążenie barków w przód (5x) i w tył(5x).

– Ramiona i klatka piersiowa- złączyć dłonie-jak do modlitwy-palce w górze, łokcie odwiedzione w bok(kąt 90 °pomiędzy dłonią, a przedramieniem). Złączone dłonie unieść w górę do poziomu szyi-ścisnąć, trzymać (3 sek.) i rozluźnić, następnie dłonie opuścić do poziomu klatki piersiowej- ścisnąć, trzymać (3 sek.) i rozluźnić. (sekwencję powtórzyć 3 x)

– Nogi i stopy- Na zmianę podnieść stopę zgiętej nogi (kolano 90° zgięcia), 2 noga wyprostowana ( w miarę możliwości) i palce wyciągnąć w górę- stopę na podłożu trzymać. Pozycję przetrzymać (3sek.) i zmienić strony (sekwencję powtórzyć 3 x)

– Szyja- Pochylanie głowy do boku prawego (3sek.), następnie lewego(3sek.) (ucho prowadzisz do barku) (po 3x), oraz skręt szyi w jedną i drugą stronę , (podbródek dotyka barku na 3 sek.)(powt.3x)

Auto5

 

Kobieta w ciąży, a jazda samochodem.

Mobilność przyszłych matek to rzecz normalna w naszych czasach. Tak długo, jak jest to wygodne mogą poruszać się samochodem, nawet do porodu.

Należy jednak pamiętać, aby starać się unikać jazdy w warunkach stresowych(złe warunki atmosferyczne lub jazda nocą przy gorszej widoczności).

Używanie pasów bezpieczeństwa kobiet w ciąży podczas jazdy:

1) Stosowanie pasów bezpieczeństwa (odpowiednio założonych) jest bardzo ważne, (patrz filmiki – symulacja kobiety-manekina w ciąży uczestnicząca w wypadku)

2) Nie ma dowodów, że zapinanie pasów zwiększa ryzyko uszkodzenia płodu.

3) Matki mają większe szanse na przeżycie w wypadkach z pasami bezpieczeństwa.

4) Pas bezpieczeństwa nie powinien zaszkodzić dziecku, które jest otoczone płynem owodniowym ze wszystkich stron. Może uchronić go to przed silnymi uderzeniami, które są niebezpieczne dla płodu.

5) Bez względu na stadium ciąży, ważne jest, aby zawsze używać pasów bezpieczeństwa.

6) Przez noszenie pasów mamy chronią siebie i swoje nienarodzone dziecko w razie zderzenia.

7) Pamiętaj, że jeżdżenie bez pasa jest nielegalne, chyba że ciężarna posiada aktualne zaświadczenie podpisane przez lekarza prowadzącego ciążę, który zwalnia kobietę z tej powinności.

8) Wszystkie kobiety w ciąży powinny zapinać pasy. Dotyczy to zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach – ciąża sama w sobie nie powoduje automatycznego wyłączenia z zakresu prawa.

9) Nawet jeśli własne obrażenia są niewielkie w katastrofie, nadal istnieje ryzyko utraty dziecka. Noszenie pasa bezpieczeństwa zmniejsza to ryzyko.

10) Ludzie, którzy nie zakładają pasów mogą zaszkodzić sobie, a także pozostałym pasażerom podczas katastrofy.

Auto6

Maria Szeligowska

Bibliografia:

– S. Zasada „Szerokiej Drogi- Doskonalenie techniki jazdy”, Wydawnictwo STO, 2008.

– www.arrivealive.co.za

– www.csp.org.uk

Treści zawarte w artykule to subiektywna interpretacja artykułów i fragmentów książki dotyczących bezpiecznej jazdy samochodem. Powyższe treści to porady dla kierowców, które warto wdrażać w praktykę, aby dążyć do bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a także zdrowych pleców.